به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای هیرمند» به نقل روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، عبدالسلام بلوچزاده بیان کرد: مراسم نواخته شدن زنگ فرهنگ در هنرستان دخترانه «ارشاد» زاهدان اظهار کرد: نسل جدید با ذائقه و درک متفاوتی از فرهنگ روبهروست و سیاستگذاران فرهنگی باید متناسب با این تغییر، بازنگری جدی در سیاستها و برنامههای خود داشته باشند.
وی افزود: چندی پیش در یکی از کتابفروشیهای زاهدان شاهد حضور دانشآموزانی بودم که به دنبال آثار نویسندهای مجارستانی بودند، این موضوع نشان میدهد جریان فرهنگی جهانی حتی بر دورترین نقاط کشور نیز تأثیرگذار است، در چنین شرایطی باید شناخت دقیقی از دغدغهها و علایق نسل امروز به دست آوریم تا برنامههای فرهنگی کارآمدتری طراحی شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش شورای فرهنگ عمومی در جهتدهی به سیاستهای فرهنگی، گفت: این شورا باهدف احصای نظام مسائل فرهنگی و همافزایی نهادهای مرتبط شکل گرفت تا بتواند دغدغههای فرهنگی جامعه را بررسی و برای آنها راهکار ارائه کند.
بلوچزاده مطرح کرد: در کنار شورای فرهنگ عمومی، سند مهندسی فرهنگی کشور تدوین شد و سیستان و بلوچستان از نخستین استانهایی بود که «برش استانی سند مهندسی فرهنگی» خود را آماده کرد.
وی ادامه داد: بر اساس این سند، نشستهای منظم شورای فرهنگ عمومی در استان برگزار شد و همچنان در حال تداوم است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امروز در جهانی زندگی میکنیم که ارتباطات فرهنگی بهسرعت و بدون مرز در جریان است و ما هم تأثیرگذار و هم تأثیرپذیریم؛ این تعامل فرهنگی جهانی ایجاب میکند سیاستگذاران فرهنگی و جامعه به درک مشترکی از مسائل فرهنگی دست یابند تا از گسستهای نسلی جلوگیری شود.
بلوچ زاده اظهار کرد: تبیین مفهوم واقعی این مباحث در متون ایرانی و اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
خانواده، مدرسه و رسانه؛ سهپایه اصلی فرهنگ عمومی جامعه
حسین کیخا معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزشوپرورش سیستان و بلوچستان نیز با تأکید بر اینکه نفسکشیدن جامعه بر مبنای مؤلفههای فرهنگی آن شکل میگیرد، گفت: خانواده، مدرسه و رسانه، سه رکن اصلی در شکلگیری و انتقال فرهنگ عمومی جامعه به نسلهای آینده هستند.
وی افزود: فرهنگ عمومی را میتوان از ۲ منظر موردبررسی قرارداد؛ یکی بُعد ظاهری و ملموس همچون نوع پوشش، آداب اجتماعی و ظاهر فرهنگی افراد و دیگری بُعد غیرملموس که شامل ویژگیهایی چون خونگرمی، مهماننوازی و نوعدوستی مردم سیستان و بلوچستان است.
کیخا گفت: فرهنگ هر جامعه در رفتار، منش و اخلاق اعضای آن تبلور دارد همانگونه که افراد جامعه از رفتار و کردار بزرگان و موثران خود الگو میگیرند؛ بنابراین هر دانشآموز و معلم در جایگاه خود نقشی مستقیم در جهتدهی فرهنگی جامعه دارد.
وی ادامه داد: فعالیتهای فرهنگی و هنری دانشآموزان در این نمایشگاه ارزشمند و ستودنی است؛ اما باید دقت شود که در کنار نمایش زیباییهای فرهنگ بومی، اصالت و ریشههای اعتقادی مردم سیستان و بلوچستان نیز بازتاب یابد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزشوپرورش سیستان و بلوچستان تأکید کرد: اگر قرار است ویژگیها و روح هنرمندانه دختران بلوچ و سیستانی به تصویر کشیده شود، شایسته است این تصویر در پیوند با ریشههای عمیق تمدنی و باورهای فرهنگی این سرزمین باشد؛ تمدنی که از شهر سوخته تا قلعه سیب و سوران، از قلعه پرتغالیها تا سایر مفاخر تاریخی، نشان از اصالت و هویت دیرینه مردم این استان دارد.
کیخا گفت: همانگونه که قانونگذار برای حوزههای قرآنی، عترت و نماز چارچوب مشخص کرده است در عرصه فرهنگی و هنری نیز باید ضمن رعایت اصول بهدرستی فرهنگ غنی و متنوع این دیار را به نمایش گذاشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خانواده، مدرسه و رسانه هر یک به وظیفه خود در ترویج ارزشهای اخلاقی و فرهنگی بهدرستی عمل کنند، جامعهای متعادل و مبتنی بر فرهنگ بومی و دینی خواهیم داشت.
انتهای خبر/















