• امروز : شنبه, ۱۵ آذر , ۱۴۰۴
2
سازمان تبلیغات اسلامی

تبلیغ دین رسالتی همیشگی در سایه انقلاب

  • کد خبر : 1040
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۰
تبلیغ دین رسالتی همیشگی در سایه انقلاب
در میانه‌ی نبرد پیچیده و بی‌صدای جنگ نرم، سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان سنگری فرهنگی و راهبردی، نقش بی‌بدیلی در صیانت از باورهای دینی و هویت اسلامی ملت ایران ایفا می‌کند

 

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی ندای هیرمند به نقل از«عصرهامون»، در نخستین روزهای تابستان سال ۱۳۶۰، در حالی که انقلاب اسلامی ایران هنوز در سال‌های ابتدایی خود به سر می‌برد، امام خمینی (ره) با درک عمیق از اهمیت تبلیغ دینی در تثبیت و گسترش ارزش‌های اسلامی، فرمان تأسیس نهادی را صادر کردند که بعدها به یکی از ارکان فرهنگی کشور به نام «سازمان تبلیغات اسلامی» بدل شد.

 

این سازمان با هدف اعتلای فرهنگ اسلامی، تبیین معارف دینی و مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان، پا به عرصه گذاشت و از همان ابتدا نقشی کلیدی در هدایت جریان‌های فکری و تبلیغی جامعه ایفا کرد.

 

روز اول تیر، که به نام «روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» شناخته می‌شود، یادآور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) برای تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۶۰ است؛ اهمیت این روز فراتر از یک مناسبت تقویمی است؛ این روز نماد ضرورت همیشگی تبلیغ دین در جامعه اسلامی است.

 

تبلیغ دینی، از نگاه قرآن و سیره پیامبران، وظیفه‌ای الهی و رسالتی بنیادین است؛ در آن دوران، کشور در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار داشت و نیاز به نهادی منسجم برای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمنان و ترویج معارف اسلامی به‌شدت احساس می‌شد. به همین دلیل، نهادی با عنوان «شورای عالی تبلیغات اسلامی» شکل گرفت که بعدها در ۱۴ فروردین ۱۳۶۸ به «سازمان تبلیغات اسلامی» تغییر نام داد.

 

این سازمان از ابتدا زیر نظر مستقیم ولی‌فقیه قرار گرفت و وظایف گسترده‌ای بر از جمله سیاست‌گذاری و هدایت تبلیغات دینی مردمی، سازمان‌دهی و اعزام مبلغ به داخل و خارج کشور، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی،حمایت از هیئات مذهبی، مؤسسات فرهنگی و مراکز دینی برعهده گرفت.

 

در طول سال‌ها، شخصیت‌های برجسته‌ای مانند آیت‌الله احمد جنتی، حجت‌الاسلام محمد قمی و دیگران ریاست این سازمان را بر عهده داشته‌اند؛ این نهاد با بهره‌گیری از شبکه گسترده‌ای از مبلغان، حسینیه‌ها، مؤسسات قرآنی و رسانه‌های فرهنگی، نقش مهمی در حفظ و گسترش فرهنگ اسلامی در ایران ایفا کرده است.

 

اول تیر؛ روزی برای بازخوانی رسالت تبلیغ دین در عصر رسانه

سجاد ملکوتی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصرهامون»، بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در اول تیر ماه سال ۱۳۶۰ هجری شمسی ، به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد؛ سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهاد‌هایی است که با هدف اعتلای فرهنگ پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص های اعتقادی ، بنیاد نهاده شد.

وی افزود: با شکل گیری انقلاب و پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران، ضرورت ایجاد نهاد‌ها و ارگان‌هایی که بتوانند هر یک به نوعی مروج آرمان‌های فرهنگی و دینی و باور‌های فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند، بصورت بی‌وقفه مدنظر تصمیم گیران کشور قرار گرفت.

 

ملکوتی خاطرنشان کرد: در همین راستا ، دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهاد‌های انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول گشتند.

 

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از متولیان امور فرهنگی و تبلیغی کشور، در تبیین و گسترش فرهنگ اسلام ناب نقشی بس خطیر و حساس برعهده دارد.

 

کارشناس مسائل سیاسی افزود: حضرت امام (ره) در دوران حیات پربرکت خویش ، در مقابل تبلیغات شوم دشمنان ایستادگی کردند و با برملا ساختن نیات پلید دشمنان ، امت اسلامی ایران را از دام های فریب تبلیغاتی به دور داشتند؛ نظامی کارآمد و موفق است که ابزار تبلیغاتی کارآمد و توانمندی داشته باشد.

 

وی گفت: در عصر حاضر که استکبار جهانی تمامی توان خود را برای تهی کردن نسل های این انقلاب ، به ویژه نسل جدید و ارزش های دینی و اسلامی جامعه ، به کار گرفته اند ، بر همه واجب است که با احساس وظیفه و تکلیف ، به تقویت پایه های تقوا و تعهد در این مرز و بوم بپردازند.

 

ملکوتی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس سازمان تبلیغات اسلامی ، وظیفه ای بسیار مهم و خطیر برعهده دارد که با برنامه هایی دقیق ، نیازهای نسل جوان و تمامی اقشار جامعه را شناسایی کرده و در راه دین باوری و خودباوری آنان ، تلاش کند و بتواند گفتمان سازی موثر از طریق جهاد تبیین ، که وظیفه اصلی و ذاتی سازمان تبلیغات اسلامی است را صورت دهد.

 

نقش راهبردی تبلیغ دینی در حفظ هویت اسلامی جامعه

روز اول تیر، نماد هشیاری تاریخی ملت ایران نسبت به اهمیت تبلیغ دین و حفظ ارزش‌های اسلامی است. تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره)، نشان از آینده‌نگری ایشان و جایگاه حیاتی تبلیغ در تثبیت پایه‌های نظام اسلامی دارد.

 

در جهانی که جنگ روایت‌ها و شبهه‌افکنی‌های رسانه‌ای لحظه‌ای متوقف نمی‌شود، سازمان‌هایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه‌ای سنگین و بی‌وقفه در روشنگری افکار عمومی و حفظ هویت دینی جامعه بر عهده دارند.

 

از این‌رو، پاسداشت این روز نه فقط تجلیل از یک نهاد انقلابی، بلکه یادآوری تعهد همگانی ما به استمرار مسیر آگاهی‌بخشی، تقویت ایمان نسل جوان و پشتیبانی از جهاد تبیین است؛ راهی که ستون فقرات بیداری اسلامی و بقا و عزت فرهنگی ملت ایران است

لینک کوتاه : https://avayehirmand.ir/?p=1040

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.