به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای هیرمند به نقل از «عصرهامون»، منصور بیجار در نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان که در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، بر ضرورت همافزایی دانشگاهها و دستگاههای اجرایی برای حل مسائل استان اشاره کرد و با قدردانی از همراهی وزیر علوم در جذب نیروهای بومی در رشتههای پزشکی بیان کرد: استان باوجود دشواریهای ناشی از تحریم و کمبود منابع، ظرفیتهای انسانی ارزشمندی دارد که میتوانند موتور محرک توسعه باشند.
وی افزود: تمرکز بر بیان مشکلات بهتنهایی راهگشا نیست و باید با نگاه علمی، عقلانی و مبتنی بر واقعیت به سراغ حل چالشها رفت. در شرایطی که ۹۹ درصد خاک سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی است، تکیه بر علموفناوری تنها مسیر عبور از محدودیتهاست.
همافزایی دانشگاهها و دستگاهها برای توسعه استان
استاندار سیستان و بلوچستان، جمعیت جوان و تحصیلکرده استان را سرمایهای بیبدیل دانست و گفت: بیش از ۶۳ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال و نزدیک به یک میلیون نفر از دانشآموزان و دانشجویان، آینده توسعه استان را رقم خواهند زد.
بیجار با اشاره به لزوم بازنگری در رشتههای دانشگاهی مطرح کرد: دانشگاهها باید بر اساس نیازهای واقعی جامعه آموزش دهند و از تربیت نیروی انسانی مازاد جلوگیری کنند. رشتههای تحصیلی باید در جهت مزیتهای منطقهای از جمله اقتصاد دریا محور، معدن و انرژی تنظیم شوند.
وی از اساتید خواست با ارائه راهکارهای علمی برای حل مسائلی مانند بیکاری، حاشیهنشینی، ریزگردها و کمآبی نقشآفرینی کنند و ادامه داد: استانداری از طرحهای کاربردی دانشگاهها حمایت مادی و معنوی خواهد کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره بهضرورت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت عنوان کرد: پژوهشهای علمی نباید در بایگانی بمانند؛ بلکه باید در خدمت رونق تولید و ارتقای معیشت مردم قرار گیرند.
پیوند دانشگاه و صنعت برای رونق تولید محلی
بیجار عدالت در جذب اعضای هیأت علمی را از اصول مهم دانست و اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان که استانی با تنوع قومی و مذهبی است رعایت عدالت اجتماعی در جذب نیروهای دانشگاهی ضرورت دارد.
وی از تشکیل شورای مشورتی میان دانشگاهها و دستگاههای اجرایی خبر داد و گفت: این شورا باهدف پیوند بیشتر علم و عمل تشکیل شده و میتواند زمینهساز تصمیمگیریهای علمی در مسیر توسعه استان باشد.
بیجار در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاهها و اساتید با نقش روشنگرانه خود، باید در مسیر امیدآفرینی و تحقق مأموریتهای دولت چهاردهم پیشگام باشند.
انتهای خبر/















