• امروز : چهارشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۵
0
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان خبر داد:

استقرار ۵۸ اکیپ برای سلامت نذورات حسینی

  • کد خبر : 13278
  • 03 تیر 1405 - 18:21
استقرار ۵۸ اکیپ برای سلامت نذورات حسینی
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، ۱۲۲ کارشناس در قالب ۵۸ اکیپ ثابت و سیار بر فرآیند تهیه، ذبح و توزیع دام‌های نذری در سطح استان نظارت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای هیرمند» به نقل از روابط‌عمومی دامپزشکی سیستان و بلوچستان، داریوش سرگزی از اجرای طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های نذری در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و بیان کرد که با استقرار ۵۸ اکیپ متخصص در نقاط مختلف استان، بر سلامت نذورات حسینی نظارت بهداشتی و شرعی اعمال می گردد.

وی، با اشاره به اهمیت حفظ سلامت جامعه در ایام عزاداری، اظهار داشت: با توجه به حجم بالای ذبح دام در هیئات مذهبی طی ایام تاسوعا و عاشورا، دامپزشکی استان با هدف صیانت از سلامت عمومی، پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین حفظ حرمت آیین‌های عزاداری، طرح نظارت گسترده‌ای را در سطح استان کلید زده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با ارائه جزئیات عملیاتی این طرح، افزود: در این راستا، ۵۸ اکیپ ثابت و سیار متشکل از ۱۲۲ نفر از کارشناسان شامل دکتر دامپزشک، کارشناس بهداشتی و ناظر شرعی در تمامی نقاط استان مستقر شده‌اند تا روند تهیه، ذبح و آماده‌سازی دام‌های نذری در هیئات مذهبی و اماکن تعیین‌شده را به دقت پایش و کنترل کنند.

سرگزی هشدار داد: تماس مستقیم با خون و ترشحات دام، به‌ویژه در صورت ابتلا به بیماری‌ هایی نظیر تب کریمه کنگو و تب مالت، می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. از این رو، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌ویژه نگهداری لاشه ذبح‌شده در دمای استاندارد یخچال به مدت حداقل ۲۴ ساعت پیش از فرآیند قطعه‌بندی و عرضه، یک الزام غیرقابل چشم‌پوشی است.

وی همچنین به ضرورت رعایت ضوابط قانونی اشاره کرد و گفت: از تمامی خیرین، هیئات مذهبی و شهروندان درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود و دیگران، دام مورد نیاز را صرفاً از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: اکیداً توصیه می‌شود از ذبح دام در معابر عمومی، مکان‌های فاقد شرایط بهداشتی و مسیر تردد دسته‌های عزاداری پرهیز شود و برای ذبح دام به کشتارگاه مراجعه نمایند و درصورت کشتار خارج از کشتارگاه برای نظارت بر سلامت دام و لاشه استحصالی از ظرفیت نظارتی اکیپ های دامپزشکی بهره گیری نمایند.

سرگزی در ادامه تصریح کرد: «برای جلوگیری از هرگونه عوامل بیماری‌زا و ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام، ذبح دام در کشتار و با نظارت دامپزشک و ناظر شرعی انجام پذیرد تا بهداشتی و شرعی بودن ذبح تضمین گردد.

وی افزود: همچنین شهروندان می‌توانند جهت دریافت مشاوره تخصصی یا گزارش تخلفات بهداشتی، با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس حاصل فرمایید.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: اجرای این طرح تشدید نظارت، نمادی از مسئولیت‌پذیری ما در قبال سلامت جامعه و در عین حال، تکریم و حرمت‌بخشی به شعائر حسینی است و موفقیت این طرح در گرو همکاری نزدیک و هوشمندانه مردم و هیئات مذهبی خواهد بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://avayehirmand.ir/?p=13278

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.