به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «آوای هیرمند»، به نقل از «چهاربهاران»؛ امیررضایی در همایش علمی – پژوهشی هوش مصنوعی در شهرستان چابهار بیان کرد: امروز در دنیای یادگیری، هر لحظه باید اتفاقاتی بیفتد که برای ما بهعنوان معلم، بسیار مهم است. نقش ما بهعنوان یاددهنده و پل ارتباطی میان انسان و دنیای هوشمند، یکی از چالشهای بزرگ و درعینحال فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم. این جهان هوشمند بهسرعت در حال تغییر است و ما باید تلاش کنیم تا این تغییرات را در فرایند یادگیری دانشآموزان خود به کار بگیریم.
وی افزود: هوش مصنوعی، بهعنوان یک ابزار قدرتمند، میتواند در خدمت معلمان قرار گیرد و یادگیری را بسیار آسانتر کند. یکی از قابلیتهای برجسته هوش مصنوعی این است که میتواند یادگیری را شخصیسازی کند. به این معنا که در یک کلاس با ۳۰ یا ۳۵ نفر، معلمان میتوانند به کمک این فناوری، آموزشها را به شکلی منحصربهفرد برای هر دانشآموز ارائه دهند و این خود به عدالت آموزشی کمک خواهد کرد.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان که به دلیل محدودیتهای جغرافیایی و منابع، دسترسی به امکانات آموزشی محدودتر است، هوش مصنوعی میتواند به شکلی شگرف به گسترش عدالت آموزشی کمک کند. این فناوری قادر است در هر نقطه از کشور، حتی در نقاط کمبرخوردار، آموزش را به سطحی قابلقبول برساند و فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان فراهم آورد.
رضایی با اشاره به اهمیت پایش تحصیلی، تصریح کرد: هوش مصنوعی به ما کمک میکند تا ارزشیابیهای دقیقتری از عملکرد دانشآموزان داشته باشیم. از طریق این فناوری میتوانیم فرایندهای آموزشی را پایش کرده و نقاط قوت و ضعف دانشآموزان را به طور دقیقتر شناسایی کنیم. این امر میتواند به معلمان کمک کند تا تدابیر آموزشی بهتری اتخاذ کنند.
وی در ادامه بیان کرد: آموزش امروز دیگر فقط به معنای انتقال اطلاعات نیست، بلکه باید به اقتصادیبودن آن نیز توجه داشته باشیم. آموزش باید بهرهور باشد. شما همکاران گرامی در دورههای مختلف آموزش شرکت کردهاید و با روشهای نوین تدریس آشنا شدهاید. استفاده از فناوریهای نوین در آموزش و یادگیری به شما کمک میکند تا تدریس خود را به شکلی مؤثرتر و کارآمدتر انجام دهید.
آموزش هوشمند؛ گامی بهسوی عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان
رضایی افزود: آموزش معلمان بهویژه در حوزه استفاده از فناوریهای نوین، یکی از اولویتهای وزارت آموزشوپرورش است. ما باید از ابزارهایی همچون هوش مصنوعی برای تدریس مؤثرتر، عادلانهتر و باکیفیتتر استفاده کنیم. معلمان، دبیران و مدیران باید از این ابزارها بهرهبرداری کنند تا محیط آموزشی بهتری را برای دانشآموزان ایجاد کنیم.
معاون آموزش متوسطه همچنین به نقش معلمان در توانمندسازی دانشآموزان در کنار استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و اظهار کرد: همه ما باید به دانشآموزان بیاموزیم که چگونه میتوانند در کنار هوش مصنوعی، به انسانهای بهتری تبدیل شوند. این فناوریها نباید ما را از ویژگیهای انسانی خود دور کنند، بلکه باید به رشد تفکر خلاق و شخصیتسازی کمک کنند. ما باید دانشآموزان را به شکلی تربیت کنیم که در دنیای آینده، نهتنها از فنّاوری استفاده کنند، بلکه آن را به خدمت انسانیت درآورند.
وی تأکید کرد: هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین معلم شود. بلکه معلمانی که توانمندی استفاده از این ابزارها را دارند، در آینده نقش مؤثرتری ایفا خواهند کرد. ما باید با استفاده از هوش مصنوعی، آموزش را به شکلی کارآمدتر و بهروزتر ارائه دهیم.
رضایی به اهمیت توسعه برنامههای توانمندسازی معلمان و دبیران اشاره کرد و تصریح کرد: دبیران توانمند امروز باید بتوانند بهترین استفاده را از فناوریهای نوین، بهویژه هوش مصنوعی، در تدریس خود داشته باشند. این امر آغازگر دورهای جدید در آموزش و پرورش است که با همکاری و همدلی همه همکاران در منطقه آزاد چابهار و مدیریت آموزش و پرورش، مسیر موفقیتآمیزی را پیشرو خواهیم داشت.
وی همچنین از تلاشهای مدیریت آموزش و پرورش و همکاران در برگزاری طرحهای ارتقا و کیفیتبخشی در منطقه آزاد چابهار قدردانی کرد و از همه همکاران درخواست نمود که با همکاری بیشتر، این همایشها را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند و از این فرصتهای آموزشی بیشترین بهره را ببرند.
انتهای خبر/














